Bags, uke, that’s me ready!

Just time for a quick catch up before I head off for a wee while, bags are packed, ukulele by the door so I won’t forget it. Yay, I did get to see Free Guy again! Still great on second watch. I also got to see the Aretha Franklin biopic Respect, like wow, WOW!! Jennifer Hudson is sooo good. The film ended at the time when she recorded the live album Amazing Grace, the recording of which was filmed, a film I saw two years ago in the Filmhouse, sweet!

This week I luckily spotted that The Green Knight was on at the Filmhouse, a “last chance to see” Facebook post . It’s a re-telling of Gawain and the Green Knight, in this version Gawain is played by Dev Patel (the reason I wanted to see it, he’s getting better and better as he ages). Sumptuous and kinda arty, lots to enjoy, but I did feel it lacked a bit towards the end.

Stramash have very kindly released a lot of gig dates for October and November, so there’s Jed Potts, the Kennedy’s Project and Willie Dug to look forward to, and yay, the Scat Rats (aka Messrs Marah and Rough) will be back, and, double yay, not until after I’m back in toun. Ah, thinking of the Close, I recently went on a coastal meander and popped by Dunbar, look what I found, yay!

Just a jog away from Dunbar is Belhaven Bay, plenty sand, sea and surf. Oh yeah, the surf was up! A great place just to idle a while, shame I didn’t discover it midsummer, ah well. Beach Boys songs swam around in my head as I strolled across the sand; it struck me that it could well have been the Beach Boys sound that heavily influenced the Scat Rats if they’d spent more time on the beach…..

Toodle pip!

That turned out pretty damn fine!

Last night wasn’t a good Friday night, it was a great Friday night! Oh yeah, I finally got round to seeing Free Guy and I think I may have to go see it again on the big screen before it disappears, I ❤ Ryan Reynolds. There’s a lot that I love about this movie – RR, Jodie Comer, Channing Tatum, Taika Waititi, great choices of music for some of the big scenes (especially the scene using Mama Cass’s Make Your Own Kind of Music), it is sooo visually stunning, a wickedly funny, witty script and, for me, great ideas and layers all delivered with a weirdly gentle innocence and charm.

I didn’t actually know much at all about Free Guy but it’s got Ryan Reynolds in it so that’s enough for me. I had heard stuff but had forgotten the details, like that Jodie Comer is in it. When Molotov Girl first appeared she made me think of Danni Minogue, then when I saw Millie, oh yay, it’s Villanelle, ah, yes, when you need someone who can do accents! The opening sequence with all the “sunglasses guy” stuff was such fun, and Channing Tatum too! Something of the premise came back to me, Free City is an online open-world video game and Guy is a background character who somehow breaks from his programming, game world and real world interactions ensue …. As I’m not a gamer at all I floundered a little, er, NPC? A non-player character? Ah, a background character within the game, yeah, I don’t play these games at all.

So, Guy, a mild-mannered bank teller, living a regular life, doing the same things every day, happens to spot the girl of his dreams – not part of his daily routine, it triggers something and he starts being more than he should be, he does the unexpected, he takes a pair of sunglasses off a bank robber, wow, the sunglasses let him see things he didn’t know were there (bit of an unwitting Matrix blue pill moment there). What Guy doesn’t understand is that the glasses are showing him what a game player sees, with them on the NPC becomes a game player and he moves away more from his programming, which causes Millie and everyone in the real world to think he’s a player/hacker. Guy finds Molotov Girl but she tells him he must level up to above 100 if he wants to speak to her again and shows him how to click the side of the sunglasses to see his level. He doesn’t really understand it but he really wants to see her again, how to level up? Take guns and money, she tells him, but he’s a good guy, and so begins the ascent of Blue Shirt Guy.

No more plot for you, just that Guy helps Molotov Girl in his world to help Millie in the real world fight the bad guy Antwan, played deliciously by Taika Waititi. Guy’s fight to be free to do whatever he wanted made me think of Wreck-It Ralph (another great film imo). There’s plenty in this film that sparks thoughts about other films, oo, a fresh one, remember Chris Hemsworth’s dancing in Ghostbusters and Bad Times At The El Royale? Channing’s moves in this made me think of how good he was in the tap-dancing sequence in Hail, Caesar! We need a film with the two of them in a dance-off – Mr Waititi, if you’re not busy?!

Yes, I need to see it again, there’s also Respect to see this week before it finishes, possibly Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings too. Thursday sees the new Bond film oot, that looked pretty good on the trailer. Oh yeah, I saw a trailer for Venom: Let There Be Carnage too, really looking forward to that!

You may be thinking that was my Friday night done, oh no, I hoofed it quickly down to Stramash to catch Willie Dug and his band (not the Cosmic Gents as seen at the Voodoo Rooms a couple of weeks ago). This was Willie on guitar and vocals with a drummer and a guy on harmonica, nothing more needed to make sweet sounds! Willie Dug is one magnificent hound, oozing style and charisma, shades of a young Malcolm McDowell, especially when he stripped off his shirt and put on a faux leopard fur jacket that was lying on a barrel just in front of the stage.

The Stramash crowd were really up for dancing, the band delivered and then some. For me the best of the bunch were Come Together (I notice it’s become a popular one to cover since the lockdowns), Roadhouse Blues and the final, one more song, Not Fade Away, ah, a song with many fine memories for me. The minimalness of the band recalled Bluefinger for me, Not Fade Away was a fitting number to head out into the night air on. To paraphrase from Free Guy.….

I may not be real, but for a couple of hours there I felt pretty alive